LÁTOGATÁS A BETT OKTATÁSTECHNOLÓGIAI SZAKKIÁLLÍTÁSON

       2025.01.26.


2025. január 22-24-ig zajlott Londonban a BETT, a legjelentősebb oktatástechnológiai szakkiállítás. Idén több mint 580 kiállító, és közel 35.000 látogató vett részt rajta, 129+ országból. A kiállításra a Selye János Diáklaborhálózat keretében hat diáklaborból vettünk részt közös látogatáson: a Hatvani Bajza József Gimnázium, a budapesti Lauder Javne Zsidó Közösségi Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola, a pécsi Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma és Kollégiuma, a miskolci Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon Miskolc, és a Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium valamint a Kecskeméti Piarista Iskola diáklaborjainak munkatársai voltak jelen.

A BETT-en való részvétel célja volt, hogy a diáklaborok munkatársai betekintést kapjanak az oktatástechnológia legújabb trendjeibe. Mivel a programon csapatban vettek részt, a program erősíti a diáklaborok hálózatos gondolkodását, működését, kapcsolatokat alakít ki a munkatársak közt, ami segíti a diáklaborok fejlesztését.

A kiállítás résztvevőit sokféle program várta: előadások, kerekasztalbeszélgetések, amelyeken a résztvevők kerültek egyes témák kapcsán egy asztalhoz, bemutatók, rövid képzések, és természetesen a számtalan standon kiállítók mutatták be eszközeiket, szolgáltatásaikat.

Nem meglepő módon a mesterséges intelligencia központi szerepet kapott mind a megjelenő témákban, mind a termékekben. Az MI a robotoktól a tananyagkészítésig szinte minden területen megjelent.

Mivel a kiállításon számos hazai szakember megjelent, ez alkalmat adott a diáklaborok kapcsán szakmai kapcsolatok építésére is hazai és külföldi vonatkozásban is.

A résztvevők első reflexióiból:

„A rendezvényt követően bennem az fogalmazódott meg, hogy egy olyan több szektort érintő stratégiát lenne szükséges alkotni az MI-vel kapcsolatban, amivel az oktatáson keresztül megtanul a következő generáció ezekkel a hihetetlenül gyors technológiai változásokkal úgy együtt élni és úgy hasznosítani, hogy ez fenntartható legyen.”

„A mesterséges intelligencia alkalmazásában lépésről lépésre, következetesen kell haladni, keresni, hogy hol, miben segíthet. Olyan ez, mint a digitalizáció 10-20 éve: lehet, hogy magunktól nem lenne rá igényünk, de ha nem lépünk, lemaradunk, és nem adunk aktuális tudást a diákoknak. A pedagógus attitűd meghatározó, hisz ezt közvetítjük mintaként a diákok felé. Inspiráló volt különböző diáklaborok munkatársaival együtt megélni a kiállítást, mert a fejlődés leginkább hálózatban, együttműködve, együtt reflektálva lehetséges.”

„A BETT kiállításon szerzett tapasztalataim megerősítettek abban, hogy a mesterséges intelligencia az oktatás jövőjében kulcsszerepet fog játszani, legyen szó személyre szabott tanulási folyamatokról vagy tanári munkát segítő eszközökről. Ugyanakkor fontos, hogy az innovációk mellett megőrizzük a tanulás emberközeli, tapasztalati oldalát is, hiszen a diákok fejlődése szempontjából a kézzel fogható valóság és az élmények továbbra is nélkülözhetetlenek. Az új technológiák és a hagyományos pedagógiai értékek összehangolása lehet a jövő kulcsa.”

„Az idei Bett Show egyik első panelbeszélgetésen hangzott el a gondolat: „Megoldás helyett támogatás.” Ez a megközelítés végigkísért engem az egész expón, és mély nyomot hagyott bennem. Az elmúlt években az MI-t gyakran csodaszerként emlegetik, így őszintén megkönnyebbültem, hogy tévesnek bizonyult az a félelmem, miszerint a Bett kiállítói is ezt az egyoldalú szemléletet fogják képviselni. Ehelyett megalapozott és alaposan átgondolt megoldásokat találtam arra, hogy mikor és hogyan érdemes az MI-t alkalmazni, különös figyelmet fordítva olyan kulcstényezőkre, mint az etika, az adatvédelem és a szerzői jogok. Továbbá, mint aki immár egy évtizede foglalkozik a technológia és az oktatás összekapcsolásával, gyakran éreztem, hogy a munkám különcnek tűnik, kívülállóknak nehezen magyarázom el. Most azonban, hogy számos olyan kollégával találkoztam, akik hasonló feladatokat látnak el, örömmel látom, hogy egy dedikált szakember vagy akár egy csapat, amely hidat képez a technológia és a pedagógia között, nem csupán egy kis “hab a tortán”, hanem elengedhetetlen ahhoz, hogy gyermekeink számára innovatív és digitálisan biztonságos tanulási környezetet teremtsünk.”

„A 2025-ös BETT Show a jövő oktatásának innovációit állította fókuszba, különös figyelmet fordítva a mesterséges intelligenciával (AI) való együttélésre, amely már természetes elemet jelent diákjaink mindennapjaiban. A kiállításon láthattunk jónéhány AI-alapú tanulási platformot, személyre szabott oktatási megoldásokat. A virtuális valóság (VR), a játékos és egyben interaktív világ teljesen beszippantotta a mai 8-10 évesek – akik tömegesen vettek részt a rendezvényen –, „vele” együtt nőnek fel. Bár az AI iránti lelkesedés minden korosztálynál erősen érezhető volt, a beszélgetések során mégis tapasztaltunk egyfajta féltést az ismeretlen megbízhatóságával szemben. Talán éppen ezért vált különösen érthetővé a rendezvény kiállítóinak „üzenete”: az AI nem a tanárok helyettesítésére szolgál, hanem eszközként segíti őket abban, hogy még hatékonyabban támogassák a tanulók fejlődését. A hangsúly a digitális eszközök tudatos és felelős használatára, valamint az adaptív tanulási környezetek kialakítására tevődött.”

Mikulás Domonkos

 

Alábbiakban a résztvevők részletes beszámolóját olvashatják:

A londoni BETT a világ legnagyobb oktatástechnológiai kiállítása. Idén több mint 580 kiállító, és közel 35.000 látogató vett részt rajta, 129+ országból. A kiállítás központi kérdése az volt, hogy az AI hogyan alakítja át a jövő oktatását. Számos előadás, kerekasztal beszélgetés járta körül a témát. A kiállítás első napján “Az AI-al kapcsolatos felhajtás” c. panelbeszélgetésen az AI oktatási felhasználásáról, innovációkról, a hatásairól és az alkalmazás irányelveiről (policy) volt szó. Itt hangzott el az a vélemény, hogy az AI nem arra van, hogy megoldja, hanem, hogy segítse, támogassa az oktatási folyamatokat (support, not solve). A panelbeszélgetés résztvevői továbbá kiemelték, hogy fontos, hogy az AI iskolai használata illeszkedjen az intézmény digitális stratégiájába és az intézmény képzésekkel, tréningekkel segítse a tanárokat az AI hatékony felhasználására (pl. heti 10 perces “high impact teacher training sessions” keretében). 

Meglátogatott standok: 

  • Adobe - https://www.adobe.com/education/express/ 

  • edtake: AI-al támogatott tananyagfejlesztés és tanmenet készítés   

  • sky up Academy Studios: mobil média labor, híradó és műsorkészítés iskolákban

  • Google for Education: Google Vids oktatási videók készítése 

  • Anatomage: 3D-s anatómiai vizualizáció, emberi testek és állatok 

  • motimore: diák értékelési, motivációs platform (magyar fejlesztés) 

  • Promethean

  • Speechace - AI támogatott nyelvtanulás 

  • SMC - PLC programozás diákoknak   

Király Gellért

 

Két napot vettem részt a BETT-en, a londoni oktatástechnológiai szakkiállításon. Alapvetően kétféle tevékenységbe kapcsolódtam be: standokat látogattam és egy “table talk”-on vettem részt. A “Tech user labs” programokról sajnos lemaradtam, vélhetőleg későn jelentkeztem rá. Voltak még nyilvános előadások, programok is, azokra nem jutott időm. Az előzetesen megfogalmazott motivációm az volt, hogy az AI alkalmazásaival kerüljek jobban képbe az oktatástechnológia terén, akár iskolai, akár kifejezetten diáklabor vonatkozásban.

Table Talk - Ezen programon az előre jelentkezett résztvevőket kerekasztalhoz ültetik, és elvileg előre meghatározott egyszerű szabályok szerint maguk folytatják le a beszélgetést a megadott témában. A mi témánk az volt, hogy a pedagógusok valóban mennyi időt spórolhatnak meg az AI használatával. Azért is érdekes ez, mert egyes kiállítók például azzal hirdették magukat, hogy akár heti 10 órát is megtakaríthatnak a tanárok munkájából. Sajnos a résztvevők nem tartották magukat a szabályokhoz - először bemutatkozás, majd a megadott részkérdésekhez való hozzászólás, így bemutatkozások nélkül zajlott a párbeszéd, inkább a ki hangosabb elven. Ezzel együtt érdekes volt. Az akusztika is elég rossz volt, nagyon kellett figyelni, különösen, hogy az angolnak különböző kiejtéseit beszélték a résztvevők… Nem csak az a kérdés, hogy mennyi időt szabadít fel, hanem hogy azzal az idővel mit kezdünk, milyen feladatot kapnak a pedagógusok, vagy magától milyen plusz feladatok képződnek. Ahogy ez elektronikus levelezés is elvileg sok időt takaríthat meg, mert gyorsabb, vagy nem kell diktálni, postázni, de ennek következtében sokkal több levelet, információt kell feldolgozni, mint korábban. Az is kérdés, hogy a pedagógusok tudnak-e és akarnak-e mit kezdeni az MI megjelenésével, használatával. A résztvevők ezzel kapcsolatban elég pesszimisták voltak, bár nem egységesen, iskolája válogatja. Pedig ha a diákokat erre akarjuk felkészíteni, akkor mi se háríthatjuk el ezt a kihívást, nyitottnak kell lenni rá. Van, ahol például képzést adnak a promt íráshoz mindenkinek.

Az alábbiakban a meglátogatott standokon szerzett benyomásaimat írom le. A látogatások nem voltak hosszúak, és nem jártam mindennek utána alaposan, szóval lehetnek félreértések, tévedések a reflexiókban. A beszámolóhoz ránéztem a cégek weblapjára is többnyire, de alapvetően a standlátogatás után a telefonomnak hangfelismeréssel diktált jegyzetet használtam fel.

Speechace - ez a cég nyelvi felmérés szolgáltatást kínál AI segítségével. A szóbeli kifejezőkészséget, nyelvhelyességet értékeli. Elismert nyelvvizsgák követelményeit is ismeri, azaz szintfelmérésre kiváló lehet. Persze kérdés, hogy iskolában mire lehet használni ár/érték arányban. Mondjuk kilencedikes bementei tesztre, próbanyelvvizsgára, munkatársa felvételénél, ha fontos az angol nyelv tudása. Talán inkább egyetemek, angolt jobban igénylő munkahelyeken érdekes. Azt kérdeztem, hogy esetleg nyelvtanítás felé nem mennek-e, hisz a hibákat visszajelezhet, fejleszthet, de őket kifejezetten a vizsgáztatás érdekli. De mivel nem csak a megadott kérdésekkel, témákkal lehet tesztet végeztetni, hanem meg lehet adni saját kérdéseket is, akár lehetne rendszeres szóbeli értékelésre is használni. Ki is lehet próbálni a felmérést: választható a témában. Amit választottam, ott három kérdést tett fel. Fél perc gondolkodás után kellett egy-egy percet beszélni, és értékelést adott kiejtésről, folyamatos beszédről, szókincsről és nyelvtanról. A pontozást különböző vizsgamodellek szerint meg tudja adni, de szövegesen is értékel. Alapértelmezettként is vannak természettudományos területekre vonatkozó tesztjei.

Kodris - elsősorban kisebb gyermekek kódolási, algoritmizálási készségét fejlesztő programot terjesztenek. Nem érzem relevánsnak, mert már óvodás korúakra is céloznak, és szerintem bőven elég harmadik osztály körül foglalkozni ezzel ilyen módon, ha egyáltalán. Az se meggyőző nekem, hogy mindent játékosítsunk, főképp számítógépes, tabletes vagy telefonos játékokat értve rajta. Nem hiszem, hogy jó óvodás, kisiskolás korban bármiért képernyő elé ültetni a gyerekeket. A kódolás önmagában is lehet kihívás mondjuk egy blokk programozással, nem kell hozzá szörnyekkel lépegetni, ennél többre is képes egy gyerek.

Linda - www.linda.education Ez egy olasz program, ami az iskolában a szövegértés fejlesztéséhez használható. Bármilyen feltöltött szöveggel lehet vele dolgoztatni. Adott, általa választott szempontok szerint a tanár kiemel részeket a szövegben különböző színekkel, majd arra kéri a diákokat, hogy ők is ezt tegyék. A rendszer ellenőrzi, hogy a diákok jól találták-e meg az adott részeket. Olaszul a feladatkészítés is automatizálható. Vannak előre elkészített szempontrendszerek, pl. hogy a clickbait szavakat találják meg, vagy az igaz és hamis állításokat, vagy az érvelés szerkezetét. Az iskolában rendszerként is be lehet vezetni, osztályokat létrehozni. Különböző területekhez, témákhoz ajánlják, akár nyelvoktatásban, STEM területen, média, irodalom, szinte minden tantárgy előkerül, és a STEM területen a tehetséggondozásban is lehet készségfejlesztő szerepe.

CreativeHUT for Education - Ez egy olyan cég, ami számos programozáshoz kötődő oktatási eszközt forgalmaz tananyagoktól a fizikai eszközökig iskolás korosztály számára használhatóan. Mondjuk szét lehet nézni a kínálatukban, és ajánlatot kérni, ha érdekes.

Edtake - ez egy komplex rendszer online tananyagok készítésére. Az egyik véglet, hogy lényegében csak a témát adom meg, és aztán hagyom, hogy lépésről lépésre készítsen hozzá tananyagot az AI segítségével. Persze folyton bele lehet nyúlni és alakítani, hogy tényleg az készüljön, amit szeretnénk, mint amikor a promptokat finomítjuk. Kérdés persze, hogy az iskolában mi hasznát vehetjük, hisz nem feltétlenül akarunk tananyagokat készíteni, mert azt már az iskolai rendszer tartalmazza. Viszont a diáklaborban, tehetséggondozásban, de akár nemzetközi együttműködésben, projektekben lehet fantázia tananyagok ily módon való létrehozásában. Akár egy diáklabor foglalkozás előtti otthoni önálló felkészülésre a fordított osztályterem szemléletében. Még akár úgy is, hogy a diák magának hozza létre az érdeklődésének megfelelő tanulnivalót.10 napra korlátlanul kipróbálható.

Ocado Group - Code for life - ez is egy programozást tanító platform. Ingyenes, mert egy nonprofit szervezet is van mögötte. Blokk programozást és Phytont is tanít. Játékosan, de ténylegesen blokkokkal vagy kódokkal tanít programozni. Elvileg Google fordítással lehet magyarítani, de jelenleg akkor a kódokat is fordítja, ami elég zavaró, szóval ezen lehet, hogy még fejlesztenek. Érdemes lehet tesztelni, hogy mennyire használható, akár laborban rövid kedvcsináló kurzusok, vagy még mobil laborral is ki lehet vele települni, ha tényleg jó, és értelmezhetőek benne rövidebb pár órás kurzusok.

ClassVR - A két nap alatt többször beszélgettünk kollégákkal arról, hogy a VR szemüvegek mennyiben segíthetik a tanulási folyamatot valójában. Leginkább úgy gondoljuk, hogy látványelem, elsőre, rövid ideig érdekes, motiváló lehet, de ár/érték arányban nem tartjuk nagyon hatékonynak. Lehet gondolkodni, hogy például valós laborkísérletek előtt virtuálisan el lehet próbálni, fel lehet készülni, hogy aztán a jelenlétnél könnyebb legyen, jobban lehessen a lényegre figyelni (fordított osztályterem). De egyrészt akkor el kell juttatni a résztvevőkhöz előre a szemüvegeket, másrészt az is kérdés, hogy mennyivel hatékonyabb mint a képek, videók használata. Ugyanez vonatkozik arra, hogy egy hatalmas gomba alá benézni VR szemüveggel érdekes lehet, látni nagyban a részeit, de lehet, hogy a tanulás sokkal hatékonyabb nem lesz tőle. Persze lehet talán autentikus alkalmazásokat találni, vagy tényleg csak néha-néha élményként használni, hogy jobban rögzüljön valami. A ClassVR kiadványában hivatkozik egy salvadori kutatásra, ami azt mondja, hogy a VR szemüveggel támogatott oktatás hatékonyabb volt. A ClassVR ajánlatában van VR szemüveges és tabletes/desktopos változat is, a hardverekhez bőséges tananyagot is kínálnak. Még nehézség az is a termékkel kapcsolatban, hogy alapvetően diákokhoz rendelik az előfizetéses tartalmakat, a diáklaborok viszont állandóan változó diákcsoportokkal dolgozik. Maga a hardver viszont kényelmes. Sok éve próbáltam először VR szemüveget, akkor a szememet zavarta, de ezek már sokkal jobbnak tűntek.

PicoBricks - programozást segítő arduino kompatibilis eszközöket forgalmaznak. Mikrokontrolleres lap előkészítve csatlakozásokkal, szerelve, hozzá tananyagokkal, projektekkel, sokféle változatban. A két alapfelszerelés micro:bittel vagy Raspberry Pi-vel van szerelve. 

Találkoztam egy kínai gyártó moduláris elektromos technika-barkács felszerelésével, amihez akár osztályterem berendezést is szállítanak. Az Unimat osztrák termék másolása szinte egy-az-egyben ☹️

Korea Digital - csak röviden néztem meg, szenzorokat árulnak, vezeték nélküliek, nagy választékban. Termékeiket Magyarországon is forgalmazzák. A korábbihoz képest kevés ilyen stand volt.

Xeropan - a magyar standon látogattam meg őket, a Krétában elérhető angol és német online nyelvtanuló program az ő termékük. Folyamatosan fejlesztik, AI integrálással is elmondásuk szerint. Jó hír, hogy hamarosan a Krétában elérhetővé tesznek több más nyelvet is.

Canva - Nagyon népszerű volt a standjuk, és az oktatási ajánlatuk egyre komplexebb. Eddig főleg prezentáció készítés, képszerkesztés terén ismertem, de az oktatási folyamat sok részére van már kínálatuk. Az oktatási intézményeknek teljesen ingyenesen használható, pedagógusoknak és diákoknak is intézményi regisztráció után. A Googl for education csomaggal ez könnyen teljesíthető, és az intézményi fiókokkal ezzel lehet is már használni.

Skolon - Ez a svéd platform integrál számtalan oktatási szolgáltatást. Előfizetéses rendszerben működik, diákonként számolja az előfizetést, de ha jól értettem, nem drága. Azt biztosítja, hogy adatvédelmileg GDPR kompatibilisen egy bejelentkezéssel biztosít minden szolgáltatással hozzáférést, nem kell mindenhol külön regisztrálni és jelszót megjegyezni. Az iskola tudja szabályozni, hogy mi érhető el a diákjai számára a platformon, mit használhatnak, használjanak a tanulásban. Ez a tanárok helyzetét is könnyebbé teszi és egyértelművé teszi mindenkinek, hogy mi az, ami adatvédelmileg és tartalmilag vállalható. Azt hiszem, egy ilyen szolgáltatás a mi iskolánkban is nagyon hasznos lenne.

Agastya - Nagyon tetszett ez az indiai platform, ami nevelés-oktatási folyamat tervezésre használható. Az egész AI alapú. Tulajdonképpen azt segíti, hogy hogyan promtoljunk, de eleve struktúrába rakva. Fel lehet neki tölteni a kereteket, például nevelési programot tantervet. A példa, amit mutattak, helyben kipróbálva óvodai program volt. Ha megvannak a standard tevékenységi formák, és megadunk egy témát, akkor ahhoz ötletel nekünk, hogy az adott témában, tanulási célban milyen tevékenységek lehetségesek. Ezeket vagy elfogadjuk, kiválasztjuk, ami tetszik vagy egyszerűen módosíthatjuk. Ezekhez megfogalmazza a lehetséges tanulási eredményeket. Aztán rögtön négy szintet is szövegesen definiál, hogy az adott területen milyen szinten lehet egy gyermek, vagyis mi alapján lehet értékelni. Aztán ha minden kész és elfogadjuk, a tevékenységeket be is teszi a naptárunkba. Mivel chatGPT alapú, ezért magyarul is rögtön működik. Alapvetően nem kell begépelni, amit kérünk tőle, hanem a mikrofonba elég diktálni. Olyan funkciója is van például, hogy az év elején a gyerekekről fényképet töltünk fel, és az év közben készült sok fényképből arcfelismeréssel összeszedi, amin az adott gyerek szerepel, és így fényképes dokumentáció alapján is lehet látni, hogy az adott gyerek hogy vett részt a tevékenységekben, a közösségben. Indiában diákonként havonta 1-3 dollárt mondtak előfizetési költségként. Kérdés persze az adatvédelem is, de nálunk az adminisztrációs rendszerbe azt hiszem eleve nem illeszthető egy ilyen szolgáltatás. Mindenesetre izgalmas volt.

VRLab Academy - A ClassVR-hez hasonló megfontolások relevánsak itt is. A VRLab Academy kifejezetten laboratóriumi kísérleteket kínál VR szemüveg segítségével vagy számítógépen különböző tudományterületeken. Lehetnek olyan kísérletek, amiket élőben nehéz lenne elvégezni adott szinten, vagy nagyon drága lenne, de kérdéses, hogy kell-e.

A VR szemüveges előfizetésük a szemüvegekhez kötődik, azaz az használható lenne akár a laborban is, mert nem diákonként kell előfizetni. De nagyon kérdéses a tényleges használat gyakorisága.

COMAU Academy - A cég ipari robotokkal foglalkozik, de van egy oktatási célú komplexebb robotkaruk is.7000 EUR körüli az ára. Van virtuális változata is, amit ugyanúgy lehet programozni és aztán meg lehet nézni, hogyan működne a valóságban. Olaszországban gyártják, komplexebb, mint a mi Dobot robotkarjaink.

Balance Box - Ezt a standot csak megláttam és megálltam: meglévő táblákhoz készítenek állványokat. Például alsósoknak olyat, akár falra szerelhetőt, amit fel-le lehet mozgatni, hogy elérjék. Vagy olyat, amivel a meglévő táblát mobillá, kerekeken gurulóvá lehet tenni. A kettőt kombinálni is lehet. Meg jól használható, hogy áramforrást raknak a mozgatható állványra, amiről akár 4 órát is lehet üzemeltetni egy táblát anélkül, hogy hálózatra kötnénk. Azaz a tábla az osztályteremben tényleg mobil lehet, nem kell vezetékeket kerülgetni.

Shape robotics - talán dán cég, összeállítottak egy munkaállomást egy mozgatható interaktív panel mögötti szekrénnyel, amit iskoláknak ajánlanak. De persze nem csak így együtt forgalmaznak, ezt azoknak ajánlják, ahol más nincsen. A szekrényben a ClassVR szemüvegei vannak, meg moduláris robot készlet. Ebből sok mindent össze lehet építeni. Az egyes moduljait külön is be lehet szerezni. A szolgáltatás komplex, tananyagokat, projekteket is kínálnak az eszközökhöz.

Maker&Coder - Egy Dubai-i cég, szintén egy komplex oktatási ajánlat, kis robot autó építhető többek közt, moduláris, AI és IoT funkciókkal, programozható (Arduino, C++, blokk programozás…), szenzorok csatlakoztathatóak stb.

Nyolc éve voltam utoljára BETT-en, azóta sok minden fejlődött, változott. Most az AI jelent meg mindenhol erőteljesen. Intézményvezetőként elsősorban az iskolában való szemléletváltozás, fejlődés erősítése, amiben segítenek ezek a benyomások. Konkrétan leginkább az AI területén való tudatosabb előrelépésben erősített, mind a diáklabor, a MDE, mind az iskolánk vonatkozásában. Persze az eszközfejlesztés irányában is szempontokat adott, de konkrét beszerzéseket még nem terveztem, most források sem állnak rendelkezésre.

A személyes fejlődés szempontjából erősített például, hogy mivel egyedül érkeztem, a csoporthoz később csatlakoztam, nem okozott nehézséget az éjjeli eljutás a szállásra a reptérről. Erősített a sok angol nyelvű kommunikáció, és eredménynek látom a magyar standon való kapcsolatépítést is. Digitális téren a jegyzetelés és reflexió módja, valamint a reels videó forgatásában való közreműködés volt számomra előrelépés. Ezeken felül a pécsi, miskolci, budapesti, hatvani és másik kecskeméti diáklaborok munkatársaival való együttműködés szempontjából is hasznos volt az út, erősítette a diáklabor hálózat kapcsolatrendszerét a közös reflexió, tapasztalatok és ötletek megosztása. Felmerült például közös média képzés szervezése a laborok működéséhez kapcsolódóan.

Mikulás Domonkos 

 

A kiállításra fenntartásokkal érkeztem, hiszen amennyire izgalmas, annyira ijesztő is a digitális világ és ennek a hihetetlenül gyors változása, amihez nehéz az oktatási stratégiákat hozzáilleszteni.  Mindamellett, hogy megerősítették a félelmemet, hogy az MI nélkül már nem lehet elképzelni a jelen és a jövő világát, oktatását, meg is nyugtattak, mert azt is tisztán lehet látni, hogy az etikailag is megfelelő felhasználás és az erre való tanítás fontos szerepet játszik a jövő tervezésében. Ehhez a következő előadásokat és panelbeszélgetéseket emelném ki:

A Google: Experience AI előadásán arra fektették a hangsúlyt, hogy képessé kell tennünk a következő generációt az MI-val való munkálkodásra, olyan tapasztalatszerzést kell nekik nyújtanunk, ami a MI-vel szemben megfogalmazott etikai elvek mellett felkészíti őket a megfelelő alkalmazására és továbbfejlesztésére. Itt kiemelték, hogy az egyik lépés az, hogy meg kell tanulniuk a tanároknak, hogy hogyan ne antropomorfizálják a MI-t a kommunikációjukkal a diákok felé. Felvázolták a SEAME (social and ethical, application, model, and engine ) modellt, ami egy megfelelő módja lehet az MI megismerésének.

Gamification and game-based learning panelbeszélgetésen arról volt szó, hogy az etikai elvek betartása mellett hogyan alakíthatjuk át az oktatást a digitális kornak megfelelő szintre, a játékosítás és a játék alapú oktatás segítségével. Kiemelték a játékosítás folyamatának fő aspektusát, ami a diákok problémamegoldó képességének fejlesztése. A játékosítás és a didaktikus játék módszertanát hazánkban is oktatják a tanárképzésben.

Érdekes előadást hallgathattunk meg az érzelmi alapú iskolakerülésről (EBSA- Emotionally Based School Avoidance), amiben többek között kiemelték az iskola és a család közötti egyensúly, mint egymást támogató közeg fontosságát és a mentális egészség megteremtésének növekvő jelentőségét ebben a gyorsan változó világban. 

A kiállításon való részvétel hozzájárult az angol nyelvi kommunikációm, a problémamegoldó képességem fejlesztéséhez. Az út során megismertem miskolci, hatvani, budapesti diáklaborok munkatársait és munkásságaikat, ami segíti az egyesület hálózatépítő célkitűzését is. A kiállításon tapasztaltak alapján további együttműködési lehetőségek ötletei merültek fel a résztvevőkben. 

Huberné Szabó Anita

 

A kiállítás központi témája kétségtelenül a mesterséges intelligencia volt. Nagyon sok kiállító ezt járta körül különböző szempontból, illetve ezzel kapcsolatban fogalmazta meg a saját témáját. Saját környezetemben azt tapasztalom, hogy a tanárok többsége ott tart, éppen csak kipróbálta, hallott róla, és szörnyülködik, vagy lelkesedik egyéntől függően. Ebben a helyzetben nagyon hasznos lehet sok itt látott megközelítés, hogy olyan képzéseket szervezzünk kollégáknak, amely segítségével értelmesen, hasznosan, pedagógiai céljainknak megfelelően tudjuk használni ezt az egyre inkább megkerülhetetlen eszközt. A diákok több lépéssel a tanárok előtt járnak ebben a folyamatban, de ne gondoljuk, hogy megfontoltan, etikusan, célszerűen tudják az AI-t használni. Ez is kiemeli a tanárok képzésének, önképzésének fontosságát és sürgősségét, amihez sok ötletet, szempontot kaptunk.

Több előadást is hallgattam a Canva standján. Ez az ingyenes, online, bemutató, tartalom és dokumentum szerkesztő platform a közelmúltban kezdett terjedni, érkezett hozzánk. Egy új felület mindig tartalmaz érdekes, új lehetőségeket, de emellett egy új lendület lehetőségét is magában hordja. Ahogy a Prezi is megújította a bemutató készítést és segített a figyelem fenntartásában, úgy most ezt a lehetőséget a Canva használatában látom. Az előadásokban az AI használatát mutatták be a különböző tartalom előállítások során. Ezt szeretném én is integrálni a Canva prezentáció készítésembe, és így bemutatni kollégáimnak.

Meglátogatott kiállítók: Google For Education, Kahoot, Adobe, Canva, Microsoft, Intel, Mozaik, Magyar pavilon, Yoto

Egy kis ügyeskedéssel két unokámnak egy-egy űrhajós plüssért is megdolgoztam az űrkutatási standon.

Meszena Tamás

 

A BETT kiállításon többek között a  CANVA standját látogattam meg, ahol a vizuális tananyagkészítés új lehetőségeit mutatták be. Az egyszerűen kezelhető, de professzionális eredményeket biztosító eszközkészlet különösen hasznos lehet tanárok és diákok számára egyaránt. Regisztráció után ingyenesen használható oktatási célokra.

A Google standjánál a különböző Google Workspace eszközökkel ismerkedhettünk meg, valamint  a mesterséges intelligencia alkalmazásának lehetőségeivel az oktatásban. 

Megismerhettem a  Google Notebook LM, AI-alapú jegyzetelő eszközt, amely segíthet a az információk hatékonyabb feldolgozásában, ötletek generálásában.

A Microsoft kiállításán a Teams oktatási verzióját és a OneNote interaktív jegyzetfüzetet mutatták be, valamint a mesterséges intelligencia-alapú tanulási segédleteket, mint például a Reading Coach és a Math Assistant. Ezen a standon lehetőségünk volt  megtervezni  a saját avatarunkat is.

A Kahoot bemutatóján megtudtuk, hogy a Kahoot együttműködik a Ted-eddel így a rövid ismeretterjesztő videókat integrálták Kahoot kvízekbe. Ezeket a kvízek regisztráció után a  a Kahoot felületén a “Channels”  menüpontban elérhetőek mindenfelhasználó számára.

A magyar kiállítók közül kiemelkedett a MOZAIK, a Redmenta és a Xeropan standja is. A MOZAIK interaktív tananyagokat és digitális oktatási platformot mutatott be 3D-s tananyagokkal és testreszabható oktatási tartalmakkal. A Redmenta standján a digitális feladatlap-készítő eszközüket Bemutatták a AI segítette feladatlap készítést és az  automatikus javítási funkciót. A Xeropan egy innovatív nyelvtanulási alkalmazás, amely játékos elemekkel és mesterséges intelligenciával támogatott személyre szabott tanulást biztosít a felhasználóknak.

 A kiállításon külön figyelmet kaptak az oktatási célú robotok is, amelyek a programozás tanítását, és az interaktív tanulási élményt segítik. Számos standon bemutattak robotokat, amelyek játékos módon tanítják a diákokat a kódolás alapjaira. Segítségükkel a gyerekek könnyedén sajátíthatják el a logikus gondolkodást és az algoritmikus szemléletmódot. Emellett láthattunk olyan robotkarokat és mesterséges intelligencia alapú rendszereket is, amelyek a természettudományos tantárgyak oktatásában nyújthatnak segítséget.

Budai Csilla

 

A 2025-ös londoni BETT Show a világ egyik legnagyobb oktatástechnológiai kiállítása. Látogatásom a középiskolai laborprogram támogatásával történt, ezért érdeklődésem fő iránya is a labor fejlesztésének ötletkeresése volt.

Először a kínai TOOCAA lézergravírozó és -vágó cég pultját tekintettem meg. A vállalat gépeihez saját fejlesztésű, többfunkciós online szerkesztő eszközt is kínált, a TOOCAA Studio-t, amely kompatibilis Windows és MacOS rendszerekkel. Ez az eszköz a (elmondásuk szerint) sokkal precízebb tervezői felülettel és megmunkálói pontossággal rendelkezik, mint az eddig használt iskolai eszközük. Ipari munkálatokra is alkalmas. A középiskola helyett, inkább a magasabb, mérnöki tudományok területét célozta meg.

A MatataStudio. Termékeik között megtalálhatók a programozható robotok és mesterséges intelligencia alapú eszközök, amelyek célja a tanulók kreativitásának és problémamegoldó képességének fejlesztése. Programcsomagjaiban különböző szintű tanulási megoldásokat kínál 3-18 éves gyermekek számára. A bemutatott termékek szerintem most az ifjabb korosztályt célozták meg. A Tale-Bot Pro: Egy aprócska robot, amely képes járni, rajzolni, énekelni, táncolni, beszélni és felvételeket készíteni. Interaktív térképpel kombinálva a robot 10 nyelven tud megszólalni (magyar még nincs).  A Coding Set Pro: Lehetővé teszi a gyerekek számára, hogy ifjoncokként fejlesszék programozási készségüket kódoló blokkok segítségével. VinciBot: picit idősebb korosztálynak ajánlják. A MatataStudio emellett digitális mikroszkópokat is kínál.

Ezen a területen számos cég, oktatási stúdió mutatta be látványos csomagolásban micro:bit alapokra épített programozható eszközeiket.

Az Infento holland székhelyű vállalat már a tényleges középiskolai korosztály számára készít, az elektromos hajtásokkal örömmel foglalkozó diákok számára olyan moduláris (elektromos hajtásokat is tartalmazó) eszközöket, melyekből a kiállításon két jármű volt összeépítve: egy kis négykerekű és egy méretesebb DeLorean.

A Wacebo olasz EdTech elhozta a ScienceBus nevű mobil laboratóriumát közel 120 kísérlettel, mérőszenzorokkal, kijelzőkkel.

Persze nem lehetett kihagyni a már ismert és órai folyamatokban gyakorta használt alkalmazásokat sem. A Kahoot bemutatta a mesterséges intelligencia által támogatott kérdésgenerátorát, mely lehetővé teszi az interaktív kvízek létrehozását pl. PDF-ekből, vagy egyéb weboldalakból (kipróbáltam, de útközben lefagyott).

Meglátogatott kiállítók egyik leglátványosabb pultja a Canva-nál volt. Bemutatójuk alapján egy ingyenes és könnyen használható grafikai tervezőprogram tárult elém. Iskolám média tagozatos diákjai számára különösen hasznos lehet, hiszen egyszerű kezelhetősége, előre elkészített sablonjai gyors és rendkívül látványos grafikai alkotások készítését teszik lehetővé. Alkalmas iskolai újságok, kiadványok, beszámolók, évkönyvek egyidejű, egyszerre több diák általi szerkesztésre, rendezvények plakátjainak gyors elkészítésére. A bemutatón (igaz, gyakorolt kezek segítségével) nagyon hamar elkészült egy utazási kiadvány több cikkes oldala.

Az Adobe standjánál interaktív bemutatókat tartottak, ahol az érdeklődők kipróbálhatták az Adobe Express újításait, és megismerhették, hogyan integrálhatják ezeket az eszközöket a tantermi környezetbe. Ilyen volt pl. az animációk dinamikusabb megjelenítése, Juice Equalizer használatával tisztább hang előállítása, hangeffektusok beépítése, bevitt szöveg, instrukciók alapján kép generáltatása, valamint a képátalakítása rövidke videó-mozdulattá. A „munkasoron” szatyort én is készítettem - ez kötelező elem volt. Valamint beülve a Microsoft Designer egyik pultjába az MI segítségével, irányításával elkészíthettem saját, idős korú avatáromat Star Wars jedi köntösébe bújtatva és a segítő tréfás megjegyzésével élve: kérhetek több hajat is a figurára. Kicsit játékossá téve a napot, kipróbáltam néhány Active Floor/ Active Wall érintéssel vezérelhető (labda odadobásával), matematikai műveleteket gyakoroltató programot. Tetszett, de kihasználtsághoz érdemes több pedagógust is bevonni más-más területekről (hamar megunható, mint ahogy az ott segítő diákoknál is tapasztalható volt).

Végül nem maradhat el a Hungary jelzésű csapatok felkeresése sem. Workshopjukban a Redmenta csapata (innovációs díj) bemutatta, hogyan segíthet a mesterséges intelligencia a személyre szabott tanulási utak létrehozásában és a tanulási élmény gazdagításában.

A Mozaik Kiadó standján főleg már nemzetközi területekre összpontosító interaktív tananyagai, 3D-s formációi ismételten lenyűgöztek. Sajnos a matematika területére nem tudtunk áttérni, nem működött a rendszerük, de így elbeszélgetve más területekről, kiderült keresnek tesztelőket, illetve tananyag-fejlesztőket is. Remélhetőleg találkoznak elképzeléseink (iskolám munkatársai készek az együttműködésre).

Kiss István

 

Az idei Bett Show egyik első panelbeszélgetésen hangzott el a gondolat: „Megoldás helyett támogatás.” Ez a megközelítés végigkísért engem az egész expón, és mély nyomot hagyott bennem. Az elmúlt években a mesterséges intelligenciát (MI) gyakran csodaszerként emlegetik, így őszintén megkönnyebbültem, hogy tévesnek bizonyult az a félelmem, miszerint a Bett kiállítói is ezt az egyoldalú szemléletet fogják képviselni. Ehelyett megalapozott és alaposan átgondolt megoldásokat találtam arra, hogy mikor és hogyan érdemes az MI-t alkalmazni, különös figyelmet fordítva olyan kulcstényezőkre, mint az etika, az adatvédelem és a szerzői jogok. Továbbá, mint aki immár egy évtizede foglalkozik a technológia és az oktatás összekapcsolásával, gyakran éreztem, hogy a munkám különcnek tűnik, kívülállóknak nehezen magyarázom el. Most azonban, hogy számos olyan kollégával találkoztam, akik hasonló feladatokat látnak el, örömmel látom, hogy egy dedikált szakember vagy akár egy csapat, amely hidat képez a technológia és a pedagógia között, nem csupán egy kis “hab a tortán”, hanem elengedhetetlen ahhoz, hogy gyermekeink számára innovatív és digitálisan biztonságos tanulási környezetet teremtsünk. Az alábbiakban összefoglalom azokat a panelbeszélgetéseket és felhasználói laborokat, amelyeken részt vettem, valamint a számos kiállítót, akiket a három nap alatt meglátogattam.

Panelbeszélgetések és technológiai felhasználói laborok (Tech User Labs)

Panel: Cut through the hype on AI: A panel discussion on innovation, impact, and policy | Szakítsunk az MI körüli felhajtással: Panelbeszélgetés az innovációról, a hatásról és a szabályozásról 

  • Emma Darcy, a Denbigh High School tanulást támogató technológiai igazgatója

  • Cheryl Shirley, a LEO Academy Trust digitális tanulásért felelős igazgatója

  • Dean Mohamedally, a University College London számítástechnika professzora

  • Carl Ward, a Foundation for Education Development elnöke

Ezen a panelen hangzott el először a fent említett gondolat a kiállításon töltött időm alatt. A résztvevők harminc percben nyújtottak betekintést abba, hogy milyen szinten integrálódik a technológia az oktatásba az Egyesült Királyságban, és milyen úttörő munkát végeznek ezen fejlesztések elterjesztése érdekében a világban. Bár nyilvánvaló, hogy néhány lépéssel előttünk járnak, megnyugtatónak találtam, hogy mind a diáklabor egyesület, mind a TECH csapat, amelynek a Lauder Javne Iskolában tagja vagyok, a nyomdokaikban jár. Az MI-t illetően a beszélgetés során tanúsított józanság azt jelentette, hogy ez a forradalmi technológia megkapja azt az alapos vizsgálatot, amelyet mindenképpen megkíván.

Panel: Mainstreaming innovation in education: Insights from the Future Classroom Lab | Az innováció általánossá tétele az oktatásban: A Future Classroom Lab tapasztalatai

  • José Luis Fernández, kísérleti projektek vezetője – Spanyol Oktatási, Szakképzési és Sportminisztérium / INTEF

  • Sümeyye Hatice Eral, tanszékvezető – Török Nemzeti Oktatási Minisztérium Innovációs és Oktatási Technológiák Főigazgatósága

  • Sampo Forsström, előadó – Kelet-Finnországi Egyetem

Az European Schoolnet által életre hívott Future Classroom Lab (FCL) talán a legközelebb áll a mi diáklaborainkhoz. Saját leírásuk szerint ez egy teljesen felszerelt, átrendezhető tanítási és tanulási környezet, amely arra ösztönzi a látogatókat, hogy újragondolják a pedagógia, a technológia és a design szerepét az osztálytermeikben. Az eredetileg Brüsszelben épült FCL mára további tanulási tereket inspirált Franciaországban, Németországban, Portugáliában, Spanyolországban és Törökországban. Ezen az előadáson kíváncsi voltam, hogy a nemzetközi megfelelőink miben különböznek és/vagy hasonlítanak a mi diáklaborainkhoz. A bemutatott esettanulmányokban érdekes hangsúlyt találtam nemcsak a fizikai eszközökön, mint például a makerspace-ek, a digitális tanulási eszközök és a STEM-felszerelések, hanem a tanároknak nyújtott képzésen és támogatáson is, akik ezeket a fejlett tanulási tereket szeretnék használni. Úgy gondolom, hogy ez az innováció egy gyakran figyelmen kívül hagyott aspektusa az oktatásban, és örültem, hogy többet hallhattam róla az előadás során.

Technológiai felhasználói labor: Microsoft Teams for Education: Streamline assignments and boost student engagement | Microsoft Teams for Education: A feladatok egyszerűsítése és a diákok elkötelezettségének növelése

  • Leif Brenne, vezető termékmenedzser – Microsoft

  • Samantha Fisher, vezető termékmenedzser – Microsoft

A Lauder tanárai általában szabad kezet kapnak az e-learning platformok kiválasztásában, a legnépszerűbbek a Google Classroom és a Moodle. A Microsoft Teams for Education is alkalmanként használatos. A TECH csapat feladatainak része a tanárok támogatása ezen platformok használatában, és bár minden bizonnyal megkönnyítené a munkánkat, ha szabványosítva lennének, nem szeretnénk, ha a munkatársaink korlátozva lennének a használható eszközökben. Ezért mindig figyeljük az új és innovatív funkciókat, amelyeket aztán továbbadhatunk a tanárainknak. A Microsoft minden bizonnyal magasra tette a lécet, az MI-t nem tolakodó, mégis innovatív módon integrálta a feladat- és kurzuskészítésbe. Az egyik bemutatott új funkció, amelyet különösen hasznosnak találtam, a „Speaker Progress” volt, egy tanulásgyorsító, amely lehetővé teszi a diákok számára, hogy prezentációkat gyakoroljanak, miközben az MI fokozatosan arra ösztönzi őket, hogy javítsák prezentációs készségeiket. Lényegében élő prezentációs tréningként működik, ami fantasztikus oktatási eszköznek bizonyulhat. Jelenleg számos nyelven működik, beleértve az angolt is, a magyar támogatás pedig idén márciusban érkezik.

Technológiai felhasználói labor: Get ready for Windows 11 with Dell Technologies: What you need to know for a successful transition | Készüljön fel a Windows 11-re a Dell Technologies segítségével: Amit tudnia kell a sikeres átálláshoz

  • Richi Fontaine, ügyféloldali terméktanácsadó – MB – Dell Technologies

Az elmúlt években a kormány által kiadott laptopok bevezetése és az iskoláinkban meglévő Windows-alapú gépek miatt jelentős kihívás merül fel, amikor ezeket az eszközöket át kell állítani az új operációs rendszerre, miután a Windows 10 támogatása idén októberben lejár. Ez a labor főként magyarázatot adott arról, hogy miért kritikus fontosságú a frissítés a potenciális biztonsági kockázatok elkerülése érdekében. A hangsúly a Dell rendszereken volt, ami különösen releváns volt a Lauder számára, mivel ezek teszik ki a gépeink túlnyomó többségét.

Kiemelt kiállítók

A Bett-en töltött időm nagy részét azzal töltöttem, hogy átnéztem a több tucat standot, amelyeket a legkülönbözőbb kiállítók állítottak fel, köztük olyan elismert márkák, mint a Canva, a Microsoft és a Dell, de számos szűkebb réteget kiszolgáló márka és cég is. A Lauder és a diáklabor egyesület már meglévő, robusztus EdTech profilját figyelembe véve, a fő érdeklődési köröm az volt, hogy ezt a profilt hogyan lehet tovább finomítani és optimalizálni, azzal a végső céllal, hogy a szakértelmünket az egész országban exportáljuk. Az alábbiakban röviden bemutatom a számomra legrelevánsabb kiállítókat, akikkel beszéltem, nem fontossági sorrendben.

Asus

Míg más kiállítók LED-képernyőkön villogó grafikával vagy színes kis robotokkal hívták fel magukra a figyelmet, ez a technológiai óriás viszonylag hétköznapinak tűnt a szokásos laptopjaival és számítástechnikai perifériáival. Ami megfogta a szemem, az a pavilon elején büszkén kiállított szétszerelt notebookok sora volt. További kérdésemre azt a választ kaptam, hogy azért helyezték oda őket, hogy demonstrálják a hardveres bővíthetőségre és a végfelhasználó javítási jogára való összpontosításukat. A tervezett elavulás és az óvatosan megfogalmazott kisbetűs garanciák korában ez meglepett. Számtalanszor fordult elő, hogy kollégáimmal együtt laptopokat feszegettünk, csak hogy lényegében önhibánkon kívül még jobban megrongáljuk őket. A több száz laptopból álló készletek esetében az önkiszolgálhatóságnak kulcsfontosságú tényezőnek kell lennie, és örülök, hogy a gyártók végre figyelmet fordítanak rá. További eszközvásárlásnál érdemes ezt a tényezőt is figyelembe venni.

Sky TV, CVP és Canon

Úgy döntöttem, hogy a fenti kiállítókat az audiovizuális kommunikáció és technológia terén betöltött profiljuk alapján egy cím alá veszem. Mivel részt veszek a Lauder AV stúdiójának üzemeltetésében, amely a diáklabor projekttől független alakult ki, de időnként integrálódik abba, különösen érdekelt voltam az ezen a területen található innovatív megoldások iránt. A Sky TV mögött álló marketingesekben rokonlelkekre találtam. Egy miniatűr televíziós stúdiót építettek fel egy közvetítőkocsiban, zöld háttérrel és grafikus fedvényekkel, amelyek lehetővé tették a látogatók számára, hogy hírolvasókká váljanak Nagy-Britannia egyik legnagyobb televíziós állomásán. Véletlenül a Lauder Stúdióban is hasonló foglalkozást tartunk, hogy bevezessük a diákokat a film- és televíziós világba. Miután egy tartalmas beszélgetést folytattam a rendszer mögött álló technikusokkal, továbbléptem, hogy megtaláljam a módját, hogyan fejleszthetjük a saját stúdiónkat.

Ez egyenesen a CVP standjához vezetett, akik az Egyesült Királyság és Európa egyik legnagyobb műsorszórási és professzionális videómegoldás-szolgáltatói. Ők is építettek egy kis stúdiót a Bett-en, nagyjából akkora méretben, mint a miénk a Lauderben, csak lényegesen jobb felszereléssel. Egy különösen figyelemre méltó technológia volt a Mo-Sys virtuális produkciós rendszer. Ez egy jelölő nélküli, teljes testre kiterjedő, valós idejű mozgásrögzítési (mocap) rendszer. A mocap egy olyan technológia, amelyet már régóta szerettem volna beépíteni mind a stúdióba, mind a diáklaborba, de végül a mozgásrögzítő ruhák használatának praktikus problémái és költségei miatt elvetettem. Ez a jelölő nélküli rendszer azt jelenti, hogy a mozgásrögzítés zökkenőmentesebben integrálható a stúdió- és diáklabor-tevékenységekbe, legyen szó akár filmkészítés tanításáról, akár mozgás és kinematika elemzéséről.

Végül megálltam a Canon standjánál, hogy megnézzem a legújabb fényképezőgépeiket, kameráikat és optikáikat, mivel elképzelhető, hogy a stúdió a következő néhány évben frissítheti a felszerelését. Itt értettem meg, hogy hol lehet a metszéspont a stúdió és a diáklabor szövetség között. Ha az eredményeinket, módszertanunkat és szakértelmünket a szövetségen túlra is el akarjuk juttatni, és ezeket az egész országban el akarjuk terjeszteni, a digitális média, különösen a videó, kétségtelenül kulcsszerepet játszana. Így a stúdió és a szövetség közötti partnerség nagymértékben hozzájárulhatna ehhez a küldetéshez. Az Egyesült Királyságban a Canon számos ilyen program partnere volt, ami részben megmagyarázza, hogy az EdTech miért olyan fejlett az országban.

Canva és Affinity

Az iparági szabványos szoftverek megismerése az internet korában kulcsfontosságú annak biztosításához, hogy a diákok felkészültek legyenek mind az egyetemi, mind a szakmai életre. Valószínűleg nem én vagyok az első, aki azt mondja, hogy az alapvető szövegszerkesztési készségek, a táblázatkezelők és a prezentációs szoftverek használata már nem elegendő, ha az IKT világában való boldogulásról van szó. Míg az olyan cégek, mint az Adobe, továbbra is falat emelnek azzal, hogy ragaszkodnak ahhoz, hogy az oktatási intézmények fizessenek a szoftvereikért, a Canva ezt másképp gondolja. Megvásárolták az Affinity Photo, Designer és Publisher szoftvereket, és ingyenessé tették azokat az iskolák és a diákok számára. Az ingyenes webalapú grafikai szoftverükkel együtt hatékony alternatívát kínálnak a Photoshop, az Illustrator és más Adobe szoftverek helyett. Hosszú és informatív beszélgetést folytattam a Canva munkatársaival arról, hogy most már lehetséges, hogy egy iskola teljes kreatív programcsomagot biztosítson a diákjainak további szoftverköltség nélkül. Még példákat is mutattak további harmadik féltől származó szoftverekkel, mint például a Blender és a Blackmagic DaVinci Resolve ingyenes verziója. Mindkettő olyan program, amelyet már használunk a Lauderben.

További kiállítók

A következő kiállítók mindegyike egyedi értékesítési tulajdonsággal (USP) rendelkezett, amely hasznos lehet egyéni, kisebb hatókörű felhasználási esetekben. A Catchbox például egy dobható, vezeték nélküli mikrofonrendszer, amely képes elnémítani magát a levegőben. Bár eleinte eléggé abszurdnak tartottam, azóta, hogy visszatértem a Bett-ről, minden iskolai rendezvényünkön eszembe jut, hogy milyen hasznos lenne a kézi mikrofonnal való rohangálás helyett. Egy másik az iLockerz, egy eszköztároló, -töltő és -kölcsönző rendszer, amely sokszor a fejemben motoszkál, miközben a kollégáim folyamatosan emlékeztetik a diákokat, hogy mindig adják vissza a kölcsönzött felszerelést. A TrilbyTV, egy digitális signage szoftver az oktatás számára, ami jól jöhet, ha a diáklabor egyesület konferenciáin a jövőben nagyszámú digitális információs kijelzőre lenne szükség. Végül, mivel termékük egyik tesztiskolája voltunk, nem mehettem el a Mozaik standja mellett anélkül, hogy ne köszönnék. Nagyszerű volt látni, hogy külföldön is teret nyernek, és talán ez a nemzetközi elismerés megnyitja az utat a nemzeti tantervbe való reintegrációjuk előtt itthon.

Székely Olivér



Hírkép 0
Hírkép 1
Hírkép 2
Hírkép 3
Hírkép 4
Hírkép 5
Hírkép 6
Hírkép 7
Hírkép 8
Hírkép 9
Hírkép 10
Hírkép 11
Hírkép 12
Hírkép 13
Hírkép 14
Hírkép 15
Hírkép 16
Hírkép 17
Hírkép 18
Hírkép 19
Hírkép 20
Hírkép 21
Hírkép 22
Hírkép 23
Hírkép 24
Hírkép 25
Hírkép 26
Hírkép 27
Hírkép 28
Hírkép 29
Hírkép 30
Hírkép 31
Hírkép 32
Hírkép 33
Hírkép 34
Hírkép 35
Hírkép 36
Hírkép 37
Hírkép 38
Hírkép 39
Hírkép 40
Hírkép 41
Hírkép 42
Hírkép 43
Hírkép 44
Hírkép 45


További hírek