Mechanika
Fizika 9.évfolyam Csigasorok
Fizika 9.évfolyam Mikola cső 1
Fizika 9.évfolyam Mikola cső 2
Fizika 9.évfolyam Egyenletesen gyorsuló mozgás lejtőn 2
Fizika 9.évfolyam Sűrűségmérés
Fizika 9.évfolyam Tökéletesen rugalmas ütközés
Fizika 9.évfolyam Tökéletesen rugalmatlan ütközés
Fizika 9.évfolyam Kétkarú emelő
Fizika 9.évfolyam Hatás ellenhatás törvénye
Fizika 9.évfolyam Hidrosztatikai paradoxon és közlekedő edények
Fizika 9.évfolyam Centrifugális erő
Fizika 9.évfolyam Rakéták
Fizika 9.évfolyam Rugóerő
Fizika 9.évfolyam Tapadási súrlódás
Fizika 9.évfolyam Newton II törvénye
Ejtőzsinórok, szabadesés bemutatása
A szabadesés út-idő összefüggésének szemléltetése.
Fizika_9. osztály_Lendület és energiamegmaradás_ Alkoholos rakéta
Ebben a videóban a rakéták működési elvével ismerkedünk meg. Megvizsgáljuk a mozgást a lendület megmaradás és az energiák egymásba alakulása szempontjából. PET palackból készült rakétánkat az valódi rakétákhoz hasonlóan gyúlékony hajtóanyag hajtja. Ezt a kísérletet semmiképp se próbáld meg utánozni otthon, mert veszélyes!
Fizika_9. osztály_Lendület és energiamegmaradás_Ruhacsipesz rakéta
Ebben a videóban otthon is kipróbálható „rakétás” kísérletet mutatunk. Ruhacsipesz rakétánk mozgását a kilövést követően a lendület megmaradás segítségével elemezzük.
Fizika_9. osztály_Lendület és energiamegmaradás_Labdapiramis
Visszapattanhat-e egy labda annál magasabbra mint ahonnan leejtettük? Egy önmagában álló labda esetében ez nem lehetséges. A labdánk helyzeti energiája teljesen átalakul mozgási energiává, hogy a visszapattanást követően ismét helyzeti energia legyen belőle. Tehát legfeljebb az ejtés magasságáig pattanhatna vissza. De mi a helyzet ha több labdánk van?
Fizika_9.osztály_Lendület és energia megmaradás_ Gördeszka
Emberkísérletünk során ketten ülnek egymással szemben egy-egy gördeszkán. Vajon ki indul el nagyobb sebességgel ha meglökik egymást? És miért ő indul el? A két gördeszkás együttes rendszere is mozgásba jött? Ezekre a kérdésekre a lendület megmaradás adja meg a helyes választ.
A felhajtóerő
A felhajtóerő nagyságának szemléltetése Arkhimédeszi hengerpár segítségével.
Fizika 7. osztály – Héliumos lufi emelkedése
Ebben a videóban a gázok sűrűségével foglalkozunk, mutatunk példát az átlagsűrűség fogalmára is. Felhasználható a felhajtóerő bevezetésére is, hiszen tisztázzuk azt is, hogy pontosan mi emeli a lufit a magasba.
Feladatlap: https://forms.gle/r6gsBQhQr2kbZcSM7
Fizika 7. osztály – A hélium sűrűsége és a hangterjedés
Ebben a videóban elsősorban a gázok sűrűsége a téma, viszont felhasználható számos más tananyag tanításánál is. Szó van a tehetetlenségről, a hang terjedési sebességéről, Newton második törvényéről és a félig nyitott csőben kialakuló rezonancia feltételéről is. A képernyőolvasó-támogatás engedélyezve van. Feladatlap: https://forms.gle/F56EDHM6biKGqw84A
Fizika 7. osztály – Sűrűség és Arkhimédész törvénye kénhexafluoriddal
Ebben a videóban elsősorban a gázok sűrűsége a téma. Foglalkozunk az átlagos sűrűséggel is, de felhasználható Arkhimédész törvényének bemutatására is.
Feladatlap: https://forms.gle/XXzueFnBGkkwK9o9A
Fizika 7. osztály – A kénhexafluorid sűrűsége és a hangterjedés
Ebben a videóban elsősorban a gázok sűrűsége a téma, viszont felhasználható számos más tananyag tanításánál is. Szó van róla a tehetetlenségől, a hang terjedési sebességéről, a Newton második törvényéről, és a félig nyitott csőben kialakuló rezonancia feltételéről is. A képernyőolvasó-támogatás engedélyezve van. Feladatlap: https://forms.gle/nsk4LpAMZnBhKvEf7
Fizika 7. osztály – A jég sűrűsége és a felhajtóerő
Ebben a videóban az olvadás és a fagyás témakörében kísérletezünk. Vízzel csurig töltött edényben megfigyeljük, hogy mennyire merül el benne a szilárd víz, azaz a jég. Megbeszéljük, hogy mire következtethetünk ebből a sűrűségekre. Vajon túlcsordul az edény, ha teljesen elolvad a jég?
Egyenletesen gyorsuló mozgás
http://www.banyai-kkt.sulinet.hu/labor/?q=szakmai/fizika/kiserletek/Egyenletesen_gyorsulo_mozgas
Lendületmegmaradás
http://www.banyai-kkt.sulinet.hu/labor/?q=Szakmai%20anyagok/kiserletek/fizika/Lenduletmegmaradas
Hőtan
Fizika 7.évfolyam Szilárd testek hőtágulása
A légnyomás
A légnyomás szemléltetése.
A forráspont nyomásfüggése
A forráspont nyomásfüggésének szemléltetése.
Fizika_10. osztály_Nyomás_dobozroppantás
Ebben a videóban a gázok állapothatározói közül a nyomást vizsgáljuk meg közelebbről. Vajon képes lehet a minket körülvevő levegő nyomása összeroppantani egy italos dobozt? Hogyan változik a nyomás ha egy folyadék gőze hirtelen lecsapódik?
Fizika_10:osztály_Nyomás_adiabatikus_pumpa_szenzor
Ebben a videóban a gázok állapothatározói közül a nyomást és a hőmérsékletet vizsgáljuk meg alaposabban. Biztosan pumpáltad már a kerékpárod gumiját, azaz növelted a benne lévő nyomást. De milyen állapotváltozás történik ekkor? Csak a nyomás változik? Mi most PET palackba helyezett szenzorral és mobiltelefonunk segítségével követhetjük nyomon a folyamatokat.
Fizika_10. osztály_Gáztörvények-Boyle Mariotte
Fizika_10. osztály_Gáztörvények_Gay-Lussac I
Fizika_10. osztály_Gáztörvények_Gay-Lussac II.
Fizika 7. osztály – A jég sűrűsége és a felhajtóerő
Ebben a videóban az olvadás és a fagyás témakörében kísérletezünk. Vízzel csurig töltött edényben megfigyeljük, hogy mennyire merül el benne a szilárd víz, azaz a jég. Megbeszéljük, hogy mire következtethetünk ebből a sűrűségekre. Vajon túlcsordul az edény, ha teljesen elolvad a jég?
Fizika 7. osztály – A szilárd alkohol és a szilárd víz
Ebben a videóban az olvadás és a fagyás témakörében kísérletezünk. Megvizsgáljuk, hogy miként változik a fagyás során az anyagok térfogata és ezzel együtt a sűrűsége. Bemutatjuk, hogy a víznél tapasztalt térfogat növekedés általában nem igaz.
Fizika 7. osztály – Fémek olvadása (Wood ötvözet)
Ebben a videóban az olvadás és a fagyás témakörében kísérletezünk és megmutatjuk, hogy ötvözetek esetében az olvadáspont jelentősen eltérhet az alkotóelemek olvadáspontjától. Vajon lehet forró vízzel fémet olvasztani?
Fizika_7. osztály_Párolgás_lecsapódás_vízszökőkút
Fizika 7. osztály_Párolgás _lecsapodás_forrás vákumban
Fizika_7. osztály_Párolgás_lecsapódás_hideg vízzel forralás
Csak 100 fokon forr a víz? Lehet hideg vízzel is forralni?
Fizika_7. osztály_Párolgás_lecsapódás_nitrogénes lufi fújas
Fizika_7. osztály_Párolgás_lecsapódás_nitrogénszökökút
Hogyan képződnek a felhők? Tudunk a Mobilis előadóterében is készíteni egyett?
Fizika 10.évfolyam Villanymotorok
Fizika 10.évfolyam Vezetékek ellenállása
Fizika 10.évfolyam Nyomás a szódásüvegben
Fizika 10.évfolyam Izzólámpák fogyasztók soros kapcsolása
Fizika 10.évfolyam Izzólámpák fogyasztók párhuzamos kapcsolása
Fizika 10.évfolyam Galilei hőmérő
Fizika 10.évfolyam Adiabatikus folyamat
Fizika 10.évfolyam A potenciométer feszültsége
Fizika 10.évfolyam A potenciométer ellenállásának változása
Fizika 10.évfolyam A hőtan I főtétele
Fizika 10.évfolyam A feszültség és az áram mérése
Boyle-Mariotte törvénye
http://www.banyai-kkt.sulinet.hu/labor/?q=szakmai/fizika/kiserletek/Boyle_Mariotte_torveny
Termikus kölcsönhatás vizsgálata
http://www.banyai-kkt.sulinet.hu/labor/?q=szakmai/fizika/kiserletek/termikus_kolcsonhatas_vizsgalata
Elektromosságtan
Elektrosztatikai alapjelenségek
Dörzsöléssel elektromos állapotba hozott testek kölcsönhatásának vizsgálata.
Fizika_10. osztály_Egyenáram_buborékáram
A szappanbuborékok csak a mesében repülnek fölfelé. Vagy mégsem? Mi történik, ha Van de Graaf -féle szalaggenerátorral töltött részecskéket juttatunk a szappanbuborékokra? Merre áramlanak, hogyan viselkednek?
Fizika_10. osztály_Egyenáram_buborékáram_csúccsal
Ebben a videóban ismét a Van de Graaf -féle szalaggenerátorral és szappanbuborékokkal kísérletezünk. Megmutatjuk, hogy mi történik, ha egy töltésekkel rendelkező erősen görbült fém csúcs is megjelenik a színen. Ha még nem láttad a buborékok rendezett áramlását bemutató videónkat, akkor javaslom, hogy előbb nézd meg azt!
Fizika_10. osztály_Egyenáram_vákumcső
Fizika_10. osztály_Egyenáram_vezetékolvasztás
Fizika_10. osztály_Egyenáram_világító uborka
Fizika 8.évfolyam Összetett hálózat
Fizika 8.évfolyam gőzgép, gőzturbina
Fizika 8.évfolyam Az elektromos áram hő, kémiai és mágneses hatása
Fizika 8.évfolyam Az elektromos állapot
Fizika 8.évfolyam Áramkör az izzólámpa működtetéséhez
Fizika 8.évfolyam A feszültség és az áram mérése
Fizika 10.évfolyam Villanymotorok
Fizika 10.évfolyam Vezetékek ellenállása
Fizika 10.évfolyam Nyomás a szódásüvegben
Fizika 10.évfolyam Izzólámpák fogyasztók soros kapcsolása
Fizika 10.évfolyam Izzólámpák fogyasztók párhuzamos kapcsolása
Fizika 10.évfolyam Galilei hőmérő
Fizika 10.évfolyam Adiabatikus folyamat
Fizika 10.évfolyam A potenciométer feszültsége
Fizika 10.évfolyam A potenciométer ellenállásának változása
Fizika 10.évfolyam A hőtan I főtétele
Fizika 10.évfolyam A feszültség és az áram mérése
Belső ellenállás mérése
http://www.banyai-kkt.sulinet.hu/labor/?q=szakmai/fizika/kiserletek/Belso_ellenallas_merese
Kondenzátor kapacitásának mérése
http://www.banyai-kkt.sulinet.hu/labor/?q=szakmai/fizika/kiserletek/kondenzator_kapacitasanak_merese
Mágnességtan
Mágneses mező szemléltetése
Rúdmágnesek és patkómágnes mágneses terének szemléltetése vasreszelékkel.
Áramvezetők mágneses tere
Áramjárta vezetők mágneses terének szemléltetése vasreszelékkel.
Egyszerű elektromágnes készítése
Indukált feszültség vizsgálata
Az indukálódott áram feszültségének nagysága és az indukált áram irányának szemléltetése középmutatós műszerrel.
Fizika 11. évfolyam Nehézségi gyorsulás mérése rugó segítségével
Fizika 11.évfolyam nehézségi gyorsulás mérése fonalingával
Fizika 11.évfolyam Törésmutató meghatározása Hartl koronggal
Fizika 11.évfolyam Rúdmágnes mágneses mezejének szemléltetése vasreszelékkel
Fizika 11.évfolyam Rácsállandó meghatározása ismert hullámhosszúságú fény segítségével
Fizika 11.évfolyam Patkómágnes mágneses mezejének mérése vasreszelékkel
Fizika 11.évfolyam Gyűjtőlencse fókusztávolságának mérése Bessel módszerrel
Fizika 11.évfolyam Az elektromos áram mágneses hatásának bemutatása
Fizika 11.évfolyam A radioaktív sugárzás távolságfüggésének igazolása G M számlálóval
Fizika 11.évfolyam A hangsebesség mérése hangvillával
Fizika 11.évfolyam Rugóállandó mérése
Mérések mágneses mezőben
http://www.banyai-kkt.sulinet.hu/labor/?q=szakmai/fizika/kiserletek/Meresek_magneses_mezoben
Váltakozó áram
http://www.banyai-kkt.sulinet.hu/labor/?q=szakmai/fizika/kiserletek/valtakozo_aram
Rezgő kör
http://www.banyai-kkt.sulinet.hu/labor/?q=szakmai/fizika/kiserletek/rezgokor
Hullámtan, Hangtan, Optika
Fizika 7. osztály – A hélium sűrűsége és a hangterjedés
Ebben a videóban elsősorban a gázok sűrűsége a téma, viszont felhasználható számos más tananyag tanításánál is. Szó van a tehetetlenségről, a hang terjedési sebességéről, Newton második törvényéről és a félig nyitott csőben kialakuló rezonancia feltételéről is. A képernyőolvasó-támogatás engedélyezve van. Feladatlap: https://forms.gle/F56EDHM6biKGqw84A
Fizika 7. osztály – A kénhexafluorid sűrűsége és a hangterjedés
Ebben a videóban elsősorban a gázok sűrűsége a téma, viszont felhasználható számos más tananyag tanításánál is. Szó van róla a tehetetlenségől, a hang terjedési sebességéről, a Newton második törvényéről, és a félig nyitott csőben kialakuló rezonancia feltételéről is. A képernyőolvasó-támogatás engedélyezve van. Feladatlap: https://forms.gle/nsk4LpAMZnBhKvEf7
Zenélő kémcsővek
A hangmagasság és a levegőoszlop hossza közötti összefüggés bemutatása.
Fizika 8. osztály – Elektromágneses hullámok törése közeghatáron
A fényről sokan hallottuk már, hogy két különböző közeg határán irányt vált, ezt hívjuk fénytörésnek. Ha a fény elektromágneses hullám, akkor ezt a jelenséget bizony más elektromágneses hullámokkal is meg lehetne mutatni. Mi mikrohullámokkal mutatjuk meg.
A videónkhoz tartozik egy minta feladatlap is, amiről pedagógus kollégáinknak külön kérésre szerkeszthető másolatot küldünk: https://forms.gle/3nLQ7xZHgFQhoT6Z9
Fizika 8. osztály – Fénysebességmérés a mikróban
Az elektromágneses hullámok sebességét akár otthon is megmérhetjük, ha van saját mikrohullámú sütőnk. Ehhez minden fontos tudnivalót elmesélünk ebben a videóban, melynek végén reméljük mindenkiben az a tanulság fogalmazódik meg, hogy a fény is egy elektromágneses hullám, akárcsak a mikrohullám, csak más a hullámhossza. A videóhoz tartozó mintafeladatlap, melyet kérésre szerkeszthető formában megosztunk a kedves pedagógus kollégákkal az alábbi linken található: https://forms.gle/X8uGNH54QBUFcaAz8
Fizika 8. osztály – Elektromágneses hullámok törése közeghatáron
A fényről sokan hallottuk már, hogy két különböző közeg határán irányt vált, ezt hívjuk fénytörésnek. Ha a fény elektromágneses hullám, akkor ezt a jelenséget bizony más elektromágneses hullámokkal is meg lehetne mutatni. Mi mikrohullámokkal mutatjuk meg. A videónkhoz tartozik egy minta feladatlap is, amiről pedagógus kollégáinknak külön kérésre szerkeszthető másolatot küldünk: https://forms.gle/3nLQ7xZHgFQhoT6Z9
Fizika 8. osztály – Fénytörés
Ebben a videóban megvizsgáljuk, hogy miként viselkedik a lézerfény, ha két közeg határára érkezik. És megtudjuk, hogy milyen fizikai elv segítségével tudjuk megmagyarázni a tapasztalt jelenséget.
Fizika 8. osztály – Fénybontás prizmával
Ebben a videóban egy prizma segítségével vizsgáljuk az írásvetítő fényét. A fehér fény színes összetevőire bomlik és egy szivárványban gyönyörködhetünk. Ezt a színes jelenséget jobban megfigyelve megtudjuk, hogy a vörös vagy a lila színű fény törik-e meg jobban a prizmánkon?
Fizika_8. osztály_Tükrök_lencsék_tükrök képalkotása párhuzamos lézersugárral
Ebben a videóban fénytani kísérleteket mutatunk. A síktükröket mindenki ismeri otthonról. De mi van, ha görbült a tükröző felület? Ezeknek a homorú és domború felületű tükröknek a képalkotását vizsgáljuk meg ebben a videóban párhuzamos lézer fény nyalábokkal.
Fizika_8. osztály_Tükrök_lencsék_planparalell lemez
Ebben a videóban fénytani kísérleteket mutatunk. Megvizsgáljuk, hogy egy párhuzamos oldalú üveglemezt, az un. plánparalell lemezt mire tudjuk használni.
Fizika_8. osztály_Tükrök_lencsék_tükrök képalkotása fehér fénnyel
bben a videóban fénytani kísérleteket mutatunk. A síktükröket mindenki ismeri otthonról. De mi van, ha görbült a tükröző felület? Ezeknek a homorú és domború felületű tükröknek a képalkotását vizsgáljuk meg ebben a videóban az előadótér fehér lámpáinak megvilágítását használva.
Fizika_8. osztály_Tükrök_lencsék_domború lencsék
Ebben a videóban fénytani kísérleteket mutatunk. Üveg – levegő határfelületen a fény megtörik. De miként viselkedik a párhuzamos fénynyaláb, ha görbült határú felületeken halad át? Most a mindkét oldalán domború lencséket vizsgáljuk meg.
Fizika_8. osztály_Tükrök_lencsék_Homorú lencsék
Ebben a videóban fénytani kísérleteket mutatunk. Üveg – levegő határfelületen a fény megtörik. De miként viselkedik a párhuzamos fénynyaláb, ha görbült határú felületeken halad át? Most a mindkét oldalán homorú lencséket vizsgáljuk meg.
Fizika_8. osztály_Tükrök_lencsek_levegő lencse vízben
Kísérletek hullámkádban
http://www.banyai-kkt.sulinet.hu/labor/?q=szakmai/fizika/kiserletek/Kiserletek_hullamkadban
Rezgőmozgás vizsgálata
http://www.banyai-kkt.sulinet.hu/labor/?q=szakmai/fizika/kiserletek/Rezgomozgas_vizsgalata
A hang sebessége
http://www.banyai-kkt.sulinet.hu/labor/?q=szakmai/fizika/kiserletek/A_hang_sebessege
Atomfizika
Fizika_11. osztály_Hőmérsékleti sugárzás
Ebben a videóban a hőmérsékleti sugárzást tanulmányozzuk. Nagy áramerősséggel izzítunk egy vezető drót darabot és megfigyeljük az izzást szabad szemmel és infra kamerával is. A kutatók részletesen vizsgálták az izzó testek által kibocsátott sugárzás spektrumát. A helyes elméleti magyarázatot Max Planck találta meg, amely elvezetett a modern fizika, azon belül is a kvantummechanika megszületéséhez.
A videóhoz tartozó feladatlap (melyet külön kérésére pedagógus kollégáinknak szerkeszthető formában is eljuttatunk) itt található: https://forms.gle/fwuYXAr6iB68MvX59
Fizika 11. osztály – A fényelektromos hatás
Ebben a videóban a fényelektromos hatást mutatjuk be. A jelenséget már az 1800-as évek végén fölfedezték, de helyes magyarázatát a klasszikus fizika eszköztárával nem sikerült megtalálni. Az elméleti magyarázat megtalálása vezetett el a kvantummechanika megszületéséhez. Albert Einstein 1905-ös cikkében adta meg a magyarázatot, mely később Nobel díjat ért. A videóhoz tartozó feladatlap (melyet pedagógus kollégáinknak külön kérésre szerkeszthető formában is rendelkezésre bocsátunk) itt található: https://forms.gle/x6VFAEMyReiAnU8k9
Fizika_ 11. osztály_Spektroszkóp_vonalas_1rész.
http://www.banyai-kkt.sulinet.hu/labor/sites/default/files/Elektronnyalab_elterulese_0.pdf
Napelem vizsgálatahttp://www.banyai-kkt.sulinet.hu/labor/?q=szakmai/fizika/kiserletek/napelem_vizsgalata