A Piarista Iskolából az Öveges Diáklabor és a Magyarországi Diáklaborok Egyesülete képviseletében hárman vettünk részt a Németországi Diáklaborok Szövetségének éves konferenciáján Paderbornban, majd látogattak diáklaborokat Berlinben és környékén.
Az Erasmus Plus pályázat támogatásával megvalósult szakmai látogatás immár a negyedik hasonló alkalom, és mindig hozott konkrét fejlesztéseket, együttműködéseket is az Öveges Diáklaborba és a magyarországi diáklaborokba.
Az idei látogatás fontos szempontja volt a felsőoktatással való együttműködés, de nem csak ezen a téren keletkeztek tapasztalatok.
Az idei, paderborni konferencia az Észak-Rajna-Wesztfália tartomány tudományos, gazdasági és oktatási minisztériumai által létrehozott és támogatott “Zukunft durch Innovation” együttműködési hálózata támogatásával valósult meg. Ez az együttműködés a gazdaság, tudomány, iskolák, politika és sok társadalmi szervezet, mintegy 4500 partner összefogása a természettudományos-technológiai munkaerő utánpótlásának biztosítására. Az Európában egyedülálló hálózat többek közt mintegy 40 regionális hálózatot és 70 diáklabort fog össze és támogat.
Az idei konferencián három nagyobb előadás hangzott el:
- A diáklaborok és az egyetemek kapcsolatáról
- A digitális átalakulásról
- A “precision farming” témájáról.
Ezen kívül diákok mutatták be innovációs projektjüket, szekciókban változatos témákban folyt a párbeszéd, párhuzamosan posztereken mutatkoztak be a diáklaborok, kezdeményezéseik. Emellett mobil diáklaborok, diáklaborok által és számunkra fejlesztett eszközök bemutatója zajlott.
A “precision faming” – precíziós gazdálkodás/mezőgazdaság előadás szemléletesen mutatta be, hogy a mezőgazdaságban hol van jelen az informatika. Onnantól kezdve, hogy az aratáskor a különböző munkákat végző gépek digitálisan összehangolva dolgoznak, hogy kihasználtságuk maximális lehessen, vagy hogy az aratás közben az aratott termény mennyiségi adatai rögtön területi elosztásban is rendelkezésre állnak (mely területen jobb, melyen rosszabb a termés), odáig, hogy műholdas és drónos felvételek felhasználásával a szükséges beavatkozásokat, permetezést is területileg differenciáltan lehet elvégezni, így kímélni a környezetet és hatékonyabbá tenni a növényvédelmet.
A konferencia után a Berlin/Brandenburg-i diáklabor hálózattal ismerkedtünk, és öt diáklabort látogattunk meg.
Az Időjárás Múzeumban főképp a klímaváltozással kapcsolatos kérdésekről tartanak diákcsoportoknak foglalkozásokat, részben a kiállításon való vezetéshez kapcsolódva.
A Természettudományi Múzeum mikroszkópos laborjában a múzeumban folyó kutatásokba kapnak betekintést a csoportok saját kísérletek által.
A DLR – Német Légi és Űrutazási Centrum laborjában a súlytalansággal kapcsolatban végeztünk kísérleteket, meteoritokat vizsgáltunk, a digitális 3D képalkotás projektjét ismertük meg, és virtuálisan űrsétát is terrünk.
A Műszaki Egyetem elektrotechnikai és informatikai laborjában az átfogó tájékoztatás mellett egy diákcsoport foglalkozásába is betekinthettünk.
A Freie Universität Berlin diáklaborjában azt láthattuk, hogy a diáklabor hogyan illeszkedik be a tanárképzésbe és a nagy kutatási projektekbe és hogyan segítik a természettudományos pályaorientációt. Az egyetem egyébként magyar diákokat is vár nyári egyetemére.
A laborok többnyire kapcsolódnak az egyetemek, kutatóintézetek, ipar aktuális kutatásaihoz. Annál is inkább, mert a kutatási pénzek elnyerésének feltétele a nyilvánosság biztosítása, és ennek kézenfekvő módja a diáklaborokban való megjelenés. Ezáltal mutatják be, hogy a hatalmas kutatásra szánt összegek miért is szükségesek, és ezáltal a kutatás és a közoktatás közti távolság is jelentősen csökken, a diákok valósabb képet kaphatnak a természettudományos és technilógiai területeket érintő foglalkozások tartalmáról.
Az egyhetes program új impulzusokat adott az Öveges Diáklabor fejlesztéséhez és ahhoz, hogy itthon is tovább dolgozzunk azon, hogy megvalósuljon különböző társadalmi szereplők – vállalkozuások, közoktatás, felsőoktatás, kutatás, pedagógusképzés, diáklaborok – mind szélesebb összefogásán az MTMI (matematika – természettudományok – műszaki tudományok és informatika) pályaorientáció, képzés területén.